تبلیغات
آقای خاص - تمرین ذهنی در فوتبال
سه شنبه 22 مرداد 1392

تمرین ذهنی در فوتبال

   نوشته شده توسط: مسعود محمدی    نوع مطلب :

بسمه تعالی
تمرین ذهنی در فوتبال از دیدگاه اریکسون و ویلی ریلو
تمرین ذهنی
تغییر منفی به مثبت
من به سمت محوطه جریمه حرکت کرده و موقعیت خوبی هم دارم، ولی جایگیری دروازه بان خوب بوده و دفاع راست تیم حریف هم به من نزدیک می شود.در گوشه ای یکی از هم تیمی هایم را می بینم،ولی توسط بازیکن تیم حریف یارگیری شده و تحت فشار است. مغز من یک سوال از من دارد: شوت کنم یا پاس بدهم؟
من پاس به هم تیمی ام را انتخاب می کنم، ولی آنقدر تحت فشار قرار دارد که هیچ کار مثبتی نمی تواند انجام بدهد. پس از آن فیلم بازی را تماشا کرده و می بینم تنها کار درست در آن لحظه شوت کردن بوده، نه پاس دادن ،ولی در آن لحظه ذهنم قفل کرده و دودل شدم.


با استفاده از تمرین ذهنی، تکنیک و تاکتیکها را سریعتر یاد بگیرید
اریکسون:تمرین ذهنی دقیقا چه چیزی است؟
ریلو:تمرین ذهنی به سادگی،هدایت خودکار افکار مثبت،احساسات و تصورات ذهنی به وضعیتهای ویژه ای است که ما بعدا در آن وضعیتها قرار خواهیم گرفت.این بدان معنی است که ما به مغزمان برنامه های ذهنی جدید و مثبت می دهیم.
ما از اندیشه مان برای دوباره آموزی چیزی که قبلا به طور منفی آموخته شده استفاده می کنیم،به طوریکه آن چیز مثبت شده و مشکل رفع می شود.
اریکسون:چیزی که شما گفتید این است که ما می توانیم، عملا یک احساس منفی که ارتباط با یک وضعیت خاص دارد را اصلاح کنیم، طوریکه به یک چیز مثبت تبدیل شود. در تمرینات دیده ام که چگونه این کار را انجام می دهید. بنابراین آیا می توانیم از افکار و این نوع تمرین ذهنی برای کنترل تکنیک و همچنین وضعیتهای مختلف در فوتبال استفاده کنیم؟
ریلو: قطعا چنین چیزی امکان پذیر است. همانطور که می دانید، می توان گفت مغز یک "ضعف"مشخص دارد و آن این است که تمایز بین چیزی که عملا آنرا تجربه کرده اید و چیزی که فقط به آن فکر می کنید،برایش مشکل است.همین ضعف است که به ما این امکان را می دهد، تا بر روی ذهنمان تمرین کنیم.
از این لحاظ مغز یک عضو کاملا استثنایی در بدن است.مغز افکار و احساسات ما را ذخیره کرده و هم به صورت هوشیارانه و هم نیمه هوشیارانه کل بدن و واکنش های ما را هدایت می کند.به علاوه،تحقیقات و تجربیات عملی نشان داده اند که مغز بدون توجه به محیط چیزها را فرا می گیرد.
در نتیجه،می توانیم با ایجاد تصویر هایی از اصول تکنیکی و تاکتیکی در ذهنمان، تکنیک و تاکتیکها را تمرین کنیم.می توانیم خیلی راحت روی مبل منزل نشسته،چشمها را بسته و به اصول تکنیکی و تاکتیکی فکر کنیم. با این کار می توانیم چیزهایی را که عملا در تمرینات یاد گرفته ایم با سرعت و قدرت در زمین بازی ارائه کنیم.
مزیت این تکنیک ذهنی این است که می توانیم در ظرف مدت چند دقیقه چند بار آنرا تکرار کنیم،در حالیکه در زمین فوتبال و در طول مسابقه یا تمرین به ندرت با آن وضعیت مشابه روبرو می شویم.به عبارت دیگر ممکن است در طول بازی فقط یکبار با وضعیتی همانند تک به تک با دروازه بان روبرو شویم،ولی در تمرین ذهنی می توانیم چند بار این وضعیت را در ذهنمان به تصویر بکشیم.
با ترکیب تمرین ذهنی و عملی می توان به بهترین نتیجه ممکن رسید.(اگر در وضعیتهایی که تحت فشار قرار نداریم تمرین کنیم تاثیر آن زیادتر هم می شود).


روش تمرین ذهنی
ابتدا یک آنالیز کوچک انجام دهید:نشسته،چشمها را بسته و به طور کامل تمرکز کنید.اکنون به وضعیتی که می دانید باعث بروز مشکلات در شما شده ، فکر کنید.وقتی می خواهید این کار را کنید ،به ذهنتان اجازه دهید بدون هر گونه کنترل هوشیارانه و کاملا آزادانه فکر کند.تنها کاری که باید انجام دهید یادداشت کردن همه احساسات و افکار منفی است که در ذهنتان به وجود می آید.
مرحله بعد تغییر واکنش های منفی به مثبت در خودتان است.
سعی کنید واکنش های مطلوب را پیدا کنید.به عبارت دیگر در چنین وضعیتی دوست دارید چه عکس العملی از خود نشان دهید و آنها را یادداشت کنید.
اجازه دهید روشهای مختلف تفکر و پاسخدهی در وضعیت مشابه را به شما نشان دهم.قبل از اینکه برنامه تمرینی خودم را شروع کنم،اجازه دهید افکار یک دروازه بان و یک مهاجم
را قبل و بعد از تمرین ذهنی برای شما بیان کنم.زمانیکه دروازه بان گل می خورد دچار یک عکس العمل منفی خواهد شد.وی از طرف هم تیمی هایش تحت فشار قرار گرفته و تدافعی و هراسان خواهد شد.
واکنش های منفی وی پس از خوردن گل را می توان به صورت زیر بیان کرد:
"
من از توپ می ترسم".
"
از اینکه دیگران چگونه در مورد من فکر می کنند نگران هستم".
"
نباید دوباره خراب کنم".
"
از دست خودم عصبانی هستم".
"
من به خودم ایمان ندارم".
این دروازه بان در تمرینات ذهنی واکنش های زیر را تمرین می کند:
"
من احساس آرامش می کنم".
"
من تهاجمی هستم".
"
من به خودم ایمان دارم".
"
شهامت رفتن به سمت توپ را دارم".
"
اهمیتی نمی دهم که دیگران در مورد من چه فکری می کنند".
بازیکن مهاجم هر زمان که مدافع حریف پشت سرش قرار می گرفت افکار و احساسات منفی سراغش می آمد.واکنش های وی به شرح زیر است:
"
احساس خطر می کنم".
"
احساس نا آرامی می کنم".
"
حس تدافعی دارم".
"
من نمی توانم این مسئولیت را بپذیرم".
"
کنترلم را از دست داده ام".
تکنیک من به اندازه واقعی خودش نیست".
واکنش هایی که او از به صورت ذهنی بر روی آنها کار کرد به شرح زیر است:
"
زمانیکه مدافع حریف پشت سرم قرار دارد احساس خوبی دارم".
"
زمانیکه مدافع حریف پشت سرم قرار دارد احساس دلگرمی و آرامش می کنم".
"
زمانیکه مدافع حریف پشت سرم قرار دارد احساس قدرت می کنم".
"
می توانم از حداکثر تکنیک خودم برای غافلگیر کردن مدافع پشت سرم استفاده کنم"
برای تمرین،روشهای خودم را در قالب یک برنامه تمرینی تنظیم می کنم.در جدولهای زیر نمونه هایی را که با فوتبالیستهای مختلف کار کرده ام،برای شما خواهم گفت.همانطور که قبلا
گفتم،هدف برنامه تمرین ذهنی من جایگزین کردن واکنش های مثبت به جای واکنشهای منفی است که قبلا آموخته شده است.این کار را با کنترل افکار درگیر انجام می دهم.



برچسب ها: تمرین ذهنی در فوتبال ،

"دبستان سمیه 2پیرانشهر"
سه شنبه 22 مرداد 1392 09:08 ب.ظ
سلام ازاین كه به وبلاگم سرزدی ممنونم بانظراتت بهم امید دادی كه تواین راه بیشتر تلاش كنم وبلاگ خوبی داری موفق باشی مایل به تبادل لینك هستم شمارو لینك كردم
یا زهرا مددی...
سه شنبه 22 مرداد 1392 08:09 ب.ظ
حضرت زهرا سلام الله علیها:

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد ؛ پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
بحار الانوار؛ ج 70 ؛ ص 249

التماس دعای فرج
یا مهدی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.